CAMIRA Round Table @ L’Alternativa Festival 2015

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Per una volta niente teoria. Solo film, il piacere degli occhi e dell’orecchio. La nostra passione, anzitutto, in un’epoca che molti chiamano postcinematografica e che altri pensano sia la fine del film. La realtà è sempre molto brutta (guerre, inquinamento, esodi) ma ci sono ancora tanti bei film, avvicinarsi a loro, godere delle loro immagini è perfino un atto di resistenza. Serge Daney diceva che l’image è una relazione al Fuori, con rimandi a Blanchot e Deleuze. Ecco, andare al cinema fa bene al corpo locomotore atrofizzato nel network dei dispositivi che organizzano la vita quotidiana, ed entrare nelle immagini dei bei film, ci mette in relazione con il Fuori, il fuori della civiltà dell’immagine, dell’economia della visuality, del phántasma (spectacle). Ma avevamo promesso niente teoria e solo film, quali film? Di “autori” che hanno cominciato decenni fa, tra sperimentazione e nouvelle vague, cineasti orientali il cui ritmo è già alterità e poi – ebbene sì – ancora e sempre loro: registi hollywoodiani di ieri e di oggi.

Le camminate gioiose e disperate nel bianco e nero quasi atemporale di L’Ombre des femmes, in cui nemmeno la Storia può disciplinare cadute, crolli, silenzi, incertezze, strappi, cuciture dell’amore. Un film in cui la materialità dei muri sberciati fa eco a quello del suono delle lenzuola mosse dai corpi imperlati di sudore e delle mani che cartavetrano una parete in cui “bianco” e “nero” si alternano, come le stagioni dell’amore. Dialettica senza sintesi è anche quella di “Revivre” di Im Kwon-taek, fatto di sguardi e camminate che sospendono la connettività a cui siamo esposti: ges Dialettica senza sintesi è anche quella di “Revivre” di Im Kwon-taek, fatto di sguardi e camminate che sospendono la connettività a cui siamo esposti: gesti, odori, urla.ti, odori, urla. Sono gli elementi che udiamo e contempliamo in The Assassin, un puro esercizio fenomenologico che scivola con grazia e discrezione, sostando tra le fessure dei tendaggi, lateralmente, accostandosi silenziosamente: la brezza che gonfia i tessuti, la musica dell’aria, il dettaglio di un ricamo, l’attesa di un gesto, il limitare sulla soglia. Quella che, classicamente, fa da raccordo in She’s Funny That Way, cioè l’elegante gioco che si richiama alla commedia sofisticata degli anni Trenta che articola e disarticola storie e personaggi, le cui conversazioni sono rese ancora più schizofreniche dal massaggio dei nuovi dispositivi mediali: una deliziosa lezione di cinema. Un cinema che, come quello distillato nell’altro film di camminate, The Walk, fa vento aprendo nel suo stesso cuore uno spazio in cui può inscriversi il Fuori, perfino quello che sta “fuori” da Hollywood.

No theory, just movies: le dehors

Just for this time, at least, for once, no theory. Only films: our pleasure through the eyes and ears. First, our passion, in an age that many are calling postcinema, while others think this is the end of the film. Reality around us is always harsh (war, pollution, exoduses) but there are still so many good movies: getting close to them, enjoying their images is in itself an act of resistance. Ejzenstejn said something similar to this about Ford’s Young Mr. Lincoln during World War II. Serge Daney used to say that the image is a relationship to “le dehors” – with references to Blanchot and Deleuze. So, going to the movies is good for the even more atrophied body in the network of new friendly, smart, impressive devices that (silently) organize our daily life; entering the images of good movies, connects us with “le dehors”, with what is “outside” the civilization of images, the economy of visuality: phántasma (spectacle). But we have promised no theory, just movies. Which movies? Some made by different people. “Authors” that began decades ago, between experimentation and nouvelle vague; eastern filmmakers whose rhythm is already a sort of otherness; and those – yes, again and again – still and always those Hollywood directors of yesterday and today.

Joyful and desperate walks in the black and white almost timelessness of Philippe Garrel’s L’Ombre des femmes, where even history might fail to regulate falls, collapses, silences, uncertainties, tears, seams of the love. A film in which the materiality of the scraped walls echoes with the sound of the sheet, moving by sweaty bodies, and with the hands that sand a wall where “white” and “black” alternate themselves, like the seasons of love. Elements. They are what we hear and contemplate in Hsiao-Hsien Hou’s The Assassin, a pure phenomenological exercise with grace and discretion, pausing between the cracks of the curtains, sideways, the camera quietly approaching the things of the world: the breeze that swells the tissues, the music of the air, the detail of an embroidery, the desire hidden in a sign, the silence of a gesture, standing above the limit, on the threshold. A sort of junction, that, classically, is the fitting of Peter Bogdanovich’s She’s Funny That Way, the elegant and precious game that relies on the sophisticated comedy of the 30s, and that articulates and dismantles stories and characters, whose conversations are made even more schizophrenic by the massage of new media – plus the revolving doors, perfectly used by Lubitsch, that tilt characters and stories. A delicious lesson of cinema (not postcinema). There is a similar esprit de finesse in the latest film of South Korean director Im Kwon-taek, Hwajang (2014). Another film of walks (like Garrel) and omnipresent and pressing phone callings (like Bogdanovich), where, for a while, a walk interrupts the immersive connectivity in which we are absorbed like the fly in the spider net, we are (en)chain(t)ed in this new teribble comfortable Umwelt, and films like this opens a way to watch out(side) (take care and be able to see out).  A film that is a lesson of cinema: looks, field/reverse field, gestures. Lectio that we can enjoy also in another film made by walks and that implies a strong recal to what is cinema and its “language(s)”. Robert Zemeckis’ The Walk opening in his own classical heart, a space in which le dehors can be inscribed, even what is “outside” from Hollywood, l’art comme dépense.

TONI D’ANGELA

CAMIRA Round Table @ L’Alternativa Festival 2015 was last modified: December 5th, 2015 by